• Inici
  • El projecte
  • Abreviatures
  • Bibliografia
  • Contacte
  • Web de l'IEP

CASTELL1

m.

constr.

marin.

joc.

meteor.

caract.

Fon.: [kəs’teʎ]

1.     constr. Edifici o conjunt d'edificis fortificats, generalment en lloc elevat, que havia servit de residència del senyor feudal.

2.     marin. En una embrcació gran, part més elevada del pont a proa i a popa. Castell de proa. Castell de popa.
Un munt de coses, unes sobre d’altres.

3.     joc. a) castell de cartes: Construcció de cartes les unes sobre les altres; b) castell de sorra Figura, sovint en forma de castell, modelada amb sorra humitejada.

4.     castell de focs Conjunt de focs artificials que s’engeguen en ocasió d’una festa o d’una celebració.
meteor. Nuvolada molt grossa i amb creixement vertical.

5.     caract. exageració de la imaginació. Fer castells en l'aire: fer-se il·lusions. 



CITACIONS LITERÀRIES:

Bosch Planas Festa major vilafranquina, p 30: «No hi ha festa major de poble o de barri que no tingui ... castell de focs».

Estalella Auca Festa major: «El castell de foc és bo. | Cada coet es porta el tro.»

Marià Manent, del poema “Altafulla”: «Altafulla, amb cent palmeres | i un castell de vi daurat.»

Vidal Valenciano G. Festa Major Vilafranca, p 14: «debian pagar lo castell de foch.»


ONOMÀSTICA:

Toponímia

Grup d’Estudis Toponímics de l’I.E.P:

·       Carrer del Castell (Cubelles, Santa Oliva i Vilanova)

·       Castell, el (Albinyana, la Bisbal, Bonastre, Cubelles, Gelida, Pacs, Ribes, Sitges, Subirats i Torrelles)

·       Castell Fred (Mediona)

·       Castell Nou (Pontons i Ribes)

·       Davallada del Castell (Canyelles)

·       Font del Castell (Olivella).

·       Plaça del Castell (Bellvei, Castellet i Gornal, Cubelles, Sant Martí Sarroca i Sitges)

·       Pont del Castell (Bellvei),

·       Portal del Castell (Gelida)

·       Vall delCastell (Pontons i Vilafranca).

Noms de poblacions: Castellet, Castellolí, Castellví de la Marca i Castellví de Rosanes.

meteorologia

Castells de les cireres. Manent Núvols Penedès, p 40: «Castells (núvols) de les cireres: Duien com unes coses rodonetes als costats. Calia advertir als que batien que plouria. recollit a Can Catasús, barri de Sant Sadurní d’Anoia.»


LEXICOGRAFIA COMPARADA:

DCVB. CASTELL. m. || 1. Edifici o conjunt d'edificis fortificats, generalment isolat i en lloc elevat, que en els temps feudals servia de residència al senyor o de defensa d'una comarca.  Castell roquer o castell de roca: edifici fortificat en el cim d'un penyal.  || 2. Màquina antiga de guerra, que consistia en una espècie de torre de fusta amb dos o més sostres on es col·locaven els guerrers, i que tenia per finalitat acostar-se al mur d'una plaça assetjada, batre de prop els defensors i donar pas als assaltants sobre la muralla. || 3. Construcció a manera de torre amb diferents figures al·legòriques, que es passejava en certes processons i cavalcades festoses. || 4. nàut. Construcció que s'eleva damunt la coberta alta d'un vaixell, a la part de proa, i a vegades també a la de popa. || 5. Munt, conjunt de coses posades unes sobre les altres. Se diu especialment del munt ordenat de peces de fusta o d'altres coses destinades a l'elaboració o a la venda. Castell de cartes: conjunt de cartes de joc posades unes damunt les altres aguantant-se per les arestes. || 6. Tremuja o jou de la campana (Eiv.). || 7. Nuvolada molt grossa, de formes acimades, que avança amb rapidesa i invadeix de pressa el cel (Cat.).
|| 8. Castell de beies: punta d'un dit de gruix que es fa a les bresques i que en el centre té un forat i és el ponedor del rei d'abelles (Manacor). [...] || 10. Cosa exagerada en la imaginació. «Se li fa un gran castell»: li sembla més del que és en realitat (or., occ.). [...] Loc.—a) Esser alt com un castell: esser molt alt. .—b) Fer castells en l'aire: formar projectes infundats, fer-se il·lusions. 

DIEC. CASTELL.  1 1 m. A l’edat mitjana, edifici o conjunt d’edificis fortificats que servien d’estada al senyor, a la seva cort i al seu estol armat. Castell feudal.  2 m. Fortalesa 2 . El castell de Montjuïc. 1 3 m. Casa senyorívola d’un poble, més gran que les altres. 1 4 m. Casa senyorívola situada al cim d’un puig o turó. El castell de Palma. 1 5  castell de vent Projecte visionari, béns quimèrics.  1 m. Construcció semblant a un castell. 2 2 m. En les grans naus antigues, la part més elevada del pont a proa i a popa. Castell de proa. Castell de popa. 2 3  castell de fust Antic giny de guerra per a l’assalt de les ciutats. 2 4  castell de cartes a) Construcció de cartes les unes sobre les altres.  4  castell de cartes b) Projecte poc sòlid, fortuna sense una base ferma.  2 5  castell de sorra Figura, sovint en forma de castell, modelada amb sorra humitejada. [...] 2 7  castell de focs Conjunt de focs artificials que s’engeguen en ocasió d’una festa o d’una celebració. 3 1 m. Pila, munt, que suggereix la mola d’un castell, com la pila de rajoles que fan els rajolers perquè s’airegin de pertot o la pila de dogues dels boters, etc. 3 2 m. Núvol que presenta un fort creixement vertical.






© Institut d'Estudis Penedesencs 2019
Creu de Sant Jordi 2014


Política de privacitat