• Inici
  • El projecte
  • Abreviatures
  • Bibliografia
  • Contacte
  • Web de l'IEP

SÍNIA

f.

agric.

topon.

Fon.: [‘siniə]

 

1.     f. agric. Màquina per a extreure aigua d’un pou, composta de dues rodes, l’una horitzontal a la qual es comunica un moviment de rotació mitjançant un pal mogut per un animal o un motor, i l’altra vertical que engrana amb la primera i mou una sèrie de catúfols disposats al llarg d’una cadena sense fi, la part inferior de la qual va submergida en l’aigua.».

 

2.     f. topon. Maset, caseta amb hortet.

 



COMENTARIS:

 

L’associació que han tingut les sínies amb “la caseta i l’hortet”, ha evolucionat de tal manera que, en alguns punts, i particularment a Vilanova, es qualifiquin com a sínies casetes d’esbarjo que ja no tenen ni pou. 

 


INFORMACIÓ LÈXICA:

Carbonell Noms de lloc Vilanova, p 468 «La Sínia... Cal aclarir que una sínia és un sinònim d’horta. Val a dir que, al llarg dels segles, han existit algunes hortes que eren anomenades simplement “la Sínia”, tant a la Geltrú com a Vilanova».

Martí Carrers Vilafranca, p 195: «Una sínia és un mecanisme del segle XIX que consisteix en dues rodes, una d’horitzontal i una altra de vertical, engranades, que una  mula o cavall fan moure i mitjançant uns catúfols recullen aigua d’una riera o pou i l’aboquen a una bassa o directament al regadiu.»]

Muntaner Noms lloc Sitges, p. 252: «A Sitges, sínia és una extensió de terra conreada en la qual hi ha –encara que a voltes no– un giny que permet treure aigua del subsòl»

Vinyals / Cuatrecasas Parlar vilanoví, p 7: «paraules que són utilitzades i conegudes pels parlants del territori català, però que a casa nostra tenen un significat concret i diferent: sínia (masia)»


CITACIONS LITERÀRIES:

Carulla, Narcís, a Estudis Altafullencs 36: «hi ha restes de sínies... mercès la força animal... Per això es parlava de les sínies de sang».

Garcia Soler Vida marinera, p 41 «a través de les vinyes i sínies que la separaven de mar»; p 96 «els cellers... un d’ells era a cal Tallaferro, sínia del barri mariner».

Vinyals / Cuatrecasas Parlar vilanoví, p 5: «que encara habités en una sínia de les dels voltants de Vilanova.»


ONOMÀSTICA:

 

toponímia

Selfa Onomàstica Vespella, p 70: «Sínia, vegeu: Cal Nicolau, Mas d’en Plana, Virgili».

Del fons del Grup de Toponímnia de l’I.E.P.:

·       La Sínia, a la Bisbal, Calafell, C astellet i Gornal, Castellví de la Marca. Olèrdola, Olesa de Bonesvalls i Sitges.

·       Torrent de la Sínia a Olivella.

 


LEXICOGRAFIA COMPARADA:

 

DCVB. SÈNIA o SÍNIA f. || 1. Màquina per a elevar aigua subterrània, composta d'una roda horitzontal (rodet) amb braçols, moguda per una bístia que volta, i amb la qual engranen les dents d'una roda vertical que en rodar mou una sèrie de catúfols disposats al llarg d'un rest o cadena sens fi, la part inferior de la qual va submergida dins l'aigua del pou on la màquina està instal·lada; [...]. || 3. Tros de terra regat artificialment per conrar-hi hortalissa (Gir., Pineda, Benissanet, Calasseit, Villa-Carlos).

DIEC. SÍNIA f. Màquina d’elevar aigua que consisteix en dues rodes, l’una horitzontal a la qual es comunica un moviment de rotació mitjançant un pal mogut per un animal o un motor, i l’altra vertical que engrana amb la primera i mou una sèrie de catúfols disposats al llarg d’una cadena sense fi, la part inferior de la qual va submergida en l’aigua.

 






© Institut d'Estudis Penedesencs 2019
Creu de Sant Jordi 2014


Política de privacitat