
Al Local Nou de Moja es va inaugurar l'exposició organitzada per l'Institut d'Estudis Penedesencs sobre les Col·lectivitats agrícoles al Penedès (1936-1939), en el que s'explica la creació i funcionament d'aquestes 34 col·lectivitats agrícoles en trenta-un municipis penedesencs durant la Guerra Civil Espanyola.
L'exposició romandrà a Moja i a Sant Pere Molanta durant les pròximes tres setmanes. Després anirà pels municipis del Penedès que ho desitgin.
Els comissaris de l'exposició, els historiadors Ramon Arnabat i Guillem Puig, van presentar l'exposició al més d'un centenar de persones assistents en l'acte coorganitzat per l'Ateneu Mogenc i el seu grup de recerca i per l'Ajuntament d'Olèrdola.
Guillem Puig referí el gran desconeixement que hi ha a Catalunya sobre les col·lectivitats agràries, malgrat que se'n van constituir en 250 municipis. També va detallar les característiques d'aquestes col·lectivitats que incorporaven terres confiscades als grans propietaris i terres aportades pels mateixos pagesos.
Ramon Arnabat va explicar que aquesta exposició forma part del projecte "Tots els Noms" de l'IEP i que a la seva web: www.totselsnoms.org es pot trobar més informació sobre les col·lectivitats agrícoles penedesenques. Insistí en el fet que és un tema molt poc conegut, malgrat la importància que va tenir al Penedès, i que l'objectiu de l'exposició era donar-ho a conèixer.

Col·laboreu amb el projecte per estudiar els safareigs públics del Penedès
07 de juny de 2026
Crida als socis per preparar el 50 aniversari de l'IEP
08 de juny de 2026
Acte de lliurament dels premis de Recercat Penedès IEP 2026
22 de maig de 2026
L'IEP ha estat present al Recercat a Pont de Suert
10 de maig de 2026