

En el passat mes de maig, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, i la presidenta del Consell Comarcal del Garraf, Glòria Garcia, van signar la Carta del paisatge del Garraf, a la qual s’han adherit posteriorment ajuntaments i entitats.
Entre les entitats signants hi ha l’Institut d’Estudis Penedesencs, representat pel seu vicepresident el Doctor Josep Antoni Herrera.
L’IEP és un dels agents locals que ha col·laborat els darrers dos anys amb el Consell Comarcal del Garraf per a la redacció d’aquest document. Les cartes de paisatge són instruments de concert entre els diversos agents d’un territori per tal de promoure accions i estratègies de millora i valoració del paisatge.
Però una carta del paisatge no és una simple declaració testimonial de bones intencions, sinó un document de caràcter públic i de compromís a favor del paisatge on les parts signants formen part d'un projecte col·lectiu i es comprometen a treballar en conseqüència a partir d’accions específiques.
En la Carta del Paisatge del Garraf, l’IEP és agent impulsor de dues fitxes de compromís dedicades a les «Senyes marítimes dels pescadors de les Costes del Garraf» i a la «Toponímia marinera de detall dels caladors de pesca del Garraf». Totes dues fitxes pretenen recuperar, fixar i protegir el patrimoni de transmissió oral dels pescadors del nostre territori i que han emprat a través de generacions.
Joaquím Micó

Ajuda'ns a preparar la revista Del Penedès núm. 42
02 de març de 2026
Presentació del llibre "L’associacionisme cultural al Penedès" i del VIII Seminari d’Història del Penedès "Les dones en la història del Penedès"
24 de febrer de 2026
La Llar de la Recerca i l’Institut d’Estudis Penedesencs organitzen un nou cicle de conferències sobre humanitats i ciències socials amb el títol “Àgora”
12 de febrer de 2026